انواع مواد خاموش کننده آتش (قسمت اول)

انواع مواد خاموش کننده آتش

انواع مواد خاموش کننده آتش – زمانی که سانحه آتش سوزی رخ می دهد باید در اولین فرصت نسبت به خاموش کردن آن اقدام نمود چرا که اگر برای شرکت بیمه گر ثابت گردد شما در این مورد کوتاهی داشته اید، می تواند به تعهدات خود عمل نکند. برای این منظور از مواد مختلفی می توان استفاده نمود که به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

استفاده از آب در خاموش کردن آتش

اولین و مهمترین ماده برای خاموش کردن آتش، آب است. با توجه به اینکه آب برای بخار شدن به گرمای زیادی نیاز دارد لذا زمانی که به آتش برخورد می کند، گرمای آتش را گرفته و بدون اینکه دمای آن زیاد شود،  بخار خواهد شد در نتیجه قدرت بالایی در خاموش کردن آتش دارد.

مزیت استفاده از آب :

۱-   آب همواره در دسترس بوده و به مقدار فراوان در هر مکانی وجود دارد.

۲-   این ماده خاموش کننده، ارزان قیمت است.

۳-   می تواند مقدار زیادی از گرمای آتش را به خود جذب کند در نتیجه سرعت بالایی در سرد کردن محیط دارد.

۴-   قدرت نفوذ آب داخل آتش بسیار بالا است.

۵-   زمانی که آب در اثر برخورد به آتش بخار می شود، میزان اکسیژن هوا را رقیق تر می کند. همان گونه که می دانید اکسیژن یکی از مهمترین عوامل برای بیشتر شدن آتش است.

معایب استفاده از آب :

–       درصورتی که آتش سوزی ناشی از مایعاتی همانند نفت و بنزین و همچنین فلزات اشتعال پذیر باشد، چون آب داخل آن ها حل نمی شود لذا آب برای خاموش کردن این آتش مناسب نیست.

–       آب می تواند به قسمتی از اموال که در اثر آتش صدمه ندیده اند، خسارت وارد نماید.

–       یکی از مهمترین معایب استفاده از آب، پاشیده شدن آن به سیم های برق و مستعد شدن جرقه زدن برق است که می تواند خسارت آتش سوزی را بیشتر کند. لذا قبل از استفاده از آب باید برق محل را قطع نمود.

گاز دی اکسید کربن :

از این گاز در وسایل آتش نشانی  و در تمامی دستگاه های خاموش کننده دستی و اتومات استفاده شده و کاربرد زیادی دارد.

مواد هالوژنه:

در هیدروکربن های هالوژنه که قابلیت تبخیر شدن دارند ، هیدروژن می تواند با هالوژن جایگزین شده و در نتیجه ترکیبی ایجاد می شود که با قدرت بالایی می تواند آتش را خاموش کند.

بیمه آتش سوزی

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

1 × یک =