انواع مواد خاموش کننده آتش (قسمت دوم)

انواع مواد خاموش کننده آتش (قسمت دوم)

انواع مواد خاموش کننده آتش : آتش سوزی یکی از بدترین سانحه هایی است که در کسری از ثانیه می تواند خسارت های غیر قابل جبران را به بار بیاورد. لذا زمانی که اموال و دارایی های شما در حال سوختن است باید از در دسترس ترین مواد خاموش کننده برای مهار آتش استفاده کنید. با توجه به اهمیت این موضوع و در ادامه قسمت قبل، در این مقاله به بررسی سایر مواد خاموش کننده خواهیم پرداخت.

استفاده از کف برای خاموش کردن آتش

اکسیژن، یکی از سه عامل بسیار مهم در رخ دادن آتش است که در زمان بروز آتش سوزی، به گسترش آن دامن خواهد زد. لذا باید تمهیداتی را به کار برد که مانع از رسیدن اکسیژن به ماده در حال سوختن شود. برای این منظور، کف یک انتخاب بسیار مناسب خواهد بود. با توجه به اینکه وزن مخصوص کف از سایر مواد و مواد در حال سوختن کمتر است لذا داخل آتش نفوذ نکرده و بر روی سطح شناور می ماند در نتیجه همچون عایق، آتش را خفه خواهد کرد. انواع کف های مکانیکی و شیمیایی برای اطفاء حریق مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله کف های مکانیکی می توان به کف مقاوم،  فلوروپروتئین و… اشاره نمود.

استفاده از پودر شیمیایی در خاموش کردن آتش

پودرهای شیمیایی سالیان طولانی است که برای اطفاء حریق استفاده می شوند منتهی با گذر زمان، کاربرد آن ها راحت تر شده و در نتیجه کارایی بیشتری پیدا کرده اند:

–       در ابتدا این پودرها داخل قوطی هایی بسته بندی می شد که در زمان آتش سوزی، افراد باید ابتدا درب قوطی را باز کرده و بر روی آتش می پاشیدند.

–       سپس بسته بندی های اتومات وارد بازار شد که با پرتاب به داخل آتش، باز شده و پودر داخل آن بر روی آتش می ریخت.

–       تا اینکه امروزه از ادواتی استفاده می شود که حاوی پودر شیمیایی بوده و به راحتی قابلیت استفاده دارد.

انواع مواد خاموش کننده آتش /

/ بیمه آتش سوزی

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

پنج × 5 =