فرانشیز و خطرهای تحت پوشش بیمه آتش سوزی

فرانشیز و خطرهای تحت پوشش بیمه آتش سوزی

در مورد هر بیمه نامه ای، مبلغی به عنوان فرانشیز بیمه تعریف می گردد که شامل آن بخش هزینه است که جبران آن برعهده خود بیمه گذار خواهد بود. فرانشیز یا ثابت و یا متغییر بوده و بسته به نوع خطرات تحت پوشش بیمه، متفاوت است. لذا برای تعیین فرانشیز بیمه آتش سوزی باید ابتدا به بررسی خطرات تحت پوشش این بیمه نامه پرداخت.

خطرات تحت پوشش بیمه آتش سوزی

به طور کلی دو نوع خطر برای بیمه آتش سوزی تعریف شده است:

۱-   خطرات اصلی

این دسته از خطرات شامل انفجار، آتش سوزی و صاعقه می گردد. این سه دسته از خطرات، با هم دیگر در همه بیمه های آتش سوزی وجود داشته و قابل تفکیک نیستند. لازم به ذکر است که در صورتی بیمه گذار می تواند در خواست پوشش خطرات دیگر را داشته باشد که حتما در بیمه نامه، خطرات اصلی قید گردد. همچنین در مورد خطرات اصلی، فرانشیز لحاظ نمی گردد.

۲-   خطرات تبعی

اما همان گونه که قبلا بیان کرده ایم، آتش سوزی می تواند به صورت غیر مستقیم رخ بدهد. برای مثال زلزله، سیل، ترکیدن لوله آب، بارش برف های سنگین، سرقت و… نیز می تواند منجر به آتش سوزی گردد. به این دسته از خطرات، خطرات تبعی گفته می شود. این دسته از خطرات به درخواست بیمه گذار در داخل عهد نامه لحاظ می گردد منتهی منوط به این که، تمامی خطرات اصلی در بیمه نامه تحت پوشش بیمه قرار گرفته باشد. هر کدام از خطرات تبعی، حق بیمه خاص خود را داشته و همگی شامل فرانشیز بیمه نیز می شوند.

تعیین نرخ خطرات تحت پوشش بیمه آتش سوزی

مهمترین مسئله ای که در زمان خرید بیمه آتش سوزی باید به آن توجه داشت، نرخ تمام شده بیمه نامه است. این نرخ در مورد بیمه آتش سوزی، براساس خطرات تحت پوشش، میزان ریسک پذیری عامل تحت پوشش بیمه و شرایط اقتصای کشور تعیین خواهد شد. برای نمونه ممکن است در طول اعتبار بیمه نامه، هزینه جبران خسارات وارده، بیشتر شود در این صورت بیمه گر باید این افزایش قیمت را به صورت الحاقیه، به بیمه نامه آتش سوزی اضافه کند.

/ بیمه آتش سوزی / برچسب ها:

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

17 − سیزده =