بیمه های مشترک و اتکایی در بیمه آتش سوزی

بیمه های مشترک و اتکایی در بیمه آتش سوزی

همان گونه که قبلا ذکر کرده ایم، انواع بیمه نامه آتش سوزی برای مشتریان ارائه می شود که هر کدام از آن ها شرایط خاصی دارند. لذا بیمه گذاران می توانند بسته به هدف و نیاز خود، بهترین بیمه  نامه را انتخاب نموده و از خدمات آن برخوردار شوند. یکی از انواع بیمه نامه های آتش سوزی می توان به بیمه های مشترک اشاره نمود.

منظور از بیمه مشترک آتش سوزی چیست

برخی از قراردادهای بیمه، چندین بیمه گذار دارد و همه آن ها تعهداتی در قبال خدمات شرکت بیمه گر خواهند داشت. در چنین مواردی لازم است که از بیمه های مشترک استفاده شود. فرض کنیم که شما با چند شریک مالی، یک فعالیت تجاری را راه اندازی کرده اید. با توجه به میزان سرمایه گذاری، ریسک پذیری هر کدام از عوامل، موقعیت قرار گیری سرمایه و… شما باید از بیمه نامه مناسب برای تضمین اموال در برابر خسارت آتش سوزی استفاده نمایید منتهی همه شرکا در این خسارت سهیم خواهند بود لذا حق بیمه نیز باید توسط تمامی شرکا پرداخت شود. برای استفاده از خدمات بیمه مشترک دو راه حل وجود دارد:

–       در حالت اول، یک بیمه گر می تواند بخشی از ریسک وارده به اموال ار در نظر گرفته و بقیه خطرات، توسط سایر شرکا حمایت می شود.

–       نوع دیگر از بیمه های مشترک، بر حسب تقسیم سرمایه بین شرکا تعیین می گردد. به این معنا که هر فرد بدون توجه به درصدی از حق بیمه که به او تعلق می گیرد، بخشی از سرمایه را متقبل شده و حق بیمه مربوط به آن را پرداخت می کند.

نکته بسیار مهم در مورد بیمه مشترک این است که هر فرد، نسبت به سرمایه ای که تحت پوشش خود قرار داده و حق بیمه آن را پرداخت می کند متعهد بوده و نسبت به سرمایه سایر شرکا، تعهدی نخواهد داشت. لذا شرکت بیمه گر به ازای عدم تعهد یکی از شرکا، تنها می تواند به تعهدات خود در قبال وی عمل نکند.

بیمه نامه اتکایی

بیمه گر می تواند در صورت لزوم و تشخیص عدم توانایی خود در جبران خسارت های وارده به بیمه گذار، بخشی از تعهد خود را به یک شرکت بیمه گر دیگر واگذار نماید که به آن بیمه اتکایی گفته می شود. این بیمه نامه می تواند به صورت زنجیره ای پیش برود.

/ بیمه آتش سوزی / برچسب ها:

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

دو − دو =