تعریف آتش و آتش سوزی

تعریف آتش و آتش سوزی

قبل از این که در مورد بیمه آتش سوزی و خسارت های تحت پوشش آن بدانیم، لازم است تعریف دقیقی از آتش و آتش سوزی، روش ها و عوامل موثر در آتش سوزی داشته باشیم چرا که بیمه آتش سوزی زمانی خسارت را برای بیمه گذار  جبران می کند که بداند تمامی تمهیدات لازم جهت جلوگیری از رخ دادن آتش سوزی، انجام گرفته و سانحه، کاملا اتفاقی و بدون هیچ گونه کوتاهی و سهل انگاری، بروز کرده است.

تعریف آتش سوزی

همان گونه که می دانید برای رخ دادن آتش، باید مثلث حریق کامل گردد. به این معنا که ماده سوختنی، حرارت و اکسیژن هرسه با هم در محیط حضور داشته و واکنش شیمیایی میان این سه، منجر به سوختن و آتش سوزی گردد. اما ایجاد آتش، همیشه مخرب نیست. برای مثال در کوره ها، صنایع فولاد و… بدون وجود آتش نمی توان به هدف دست یافت. لذا هر نوع آتش سوزی مخرب نیست. اگر آتش به گونه ای بروز نماید که منجر به خسارات مالی و حتی جانی گردد، در این صورت می توان گفت که آتش سوزی، یک سانحه بوده است که بسته به شدت و زمان بروز ان، می تواند درصد بروز خسارات را تغییر دهد. لازم است بدانید که آتش در چند ثانیه می تواند تمام دارایی انسان را به باد دهد به همین دلیل است که باید تمامی اصول ایمنی در محیط رعایت شود تا حتی المقدور، از رخ دادن آتش سوزی جلوگیری گردد.

روش های ایجاد آتش و آتش سوزی

به طور کلی هر سانحه و آتش سوزی به دو طریق رخ می دهد:

۱-   ممکن است آتش سوزی ناشی از شعله در محل بروز کند. برای مثال جرقه آتش از چوب، اجاق گاز و… به قسمت های دیگه اصابت کند.

۲-   اما گاهی اوقات نیز سانحه آتش سوزی به صورت غیر مستقیم برای مثال اتصالی جریان برق، رخ می دهد.

مهمترین نکته در زمان بروز آتش سوزی این است که یکی از سه عامل آتش زا را از بین ببرید برای مثال بر روی آتش خاک ریخته و یا پتو بیاندازید تا اکسیژن به آن نرسد. سرد کردن محیط و بیرون انداختن ماده سوختنی هم از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

8 + 16 =