شرایط بیمه آتش سوزی

 شرایط بیمه آتش سوزی

عقد قرارداد بیمه آتش سوزی براساس شرایطی تنظیم می گردد که پذیرش این شرایط از سوی طرفین قرارداد، الزامی است. در بیمه نامه آتش سوزی شرایط عمومی و خصوصی لحاظ گردیده است.

شرایط عمومی

تمامی بیمه نامه ها از یکسری شرایط عمومی برخوردار هستند که براساس قوانین بیمه مرکزی تدوین شده و هر دو طرف قرارداد، موظف به تعهد نسبت به این شرایط هستند:

۱-   مدت زمان اعتبار بیمه نامه

طول مدت اعتبار بیمه نامه آتش سوزی بنا به درخواست بیمه گذار و توافق بیمه گر، تعیین می گردد اما آنچه اهمیت دارد، تاریخ شروع و خاتمه تعهدات بیمه گر است. به طور کلی از ساعت ۲۴ تاریخی که عقد قرارداد انجام می گیرد، تعهدات بیمه گر آغاز شد و در ساعت ۲۴ تاریخ انقضا، پایان می یابد. البته لازم به ذکر است که بیمه گر زمانی به مسئولیت خود در قبال بیمه گذار عمل می کند که اولین قسط مربوط به حق بیمه توسط بیمه گذار پرداخت شده باشد.

۲-   خطرات تحت پوشش بیمه نامه

در بیمه نامه آتش سوزی باید الزاما خطرات اصلی قید گردد. اما تعداد خطرات تبعی که تحت پوشش بیمه نامه قرار می گیرد، بنا به درخواست بیمه گذار و توافق بیمه گر تعیین می شود.

۳-   تعیین میزان خسارت

بیمه گر موظف است کلیه خسارات وارده به اموال را مطابق با شرایط مندرج در بیمه نامه، جبران نماید منتهی چون بعد از بروز حادثه، ارزش سرمایه بیمه کم می شود لذا بیمه گذار می تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، سرمایه بیمه خود را افزایش دهد.

۴-    بیمه مضاعف

ممکن است که بخشی از اموال خود را علاوه بر بیمه آتش سوزی تحت پوشش بیمه نامه دیگر نیز قرار داده باشید در این صورت بیمه گر در مورد بیمه آتش سوزی تنها خسارات آن بخشی از اموال را جبران می کند، که قبلا بیمه نشده است.

۵-   تشدید خطر

در صورتی که تشدید خطر برای اموال بیمه شده رخ بدهد، بیمه گذار باید در اسرع وقت موضوع را به بیمه گر اطلاع داده و در نتیجه حق بیمه اضافی را پرداخت نماید. طرفین باید در مدت ۱۰ روز از اعلام بیمه گذار، به توافق برسند در غیر این صورت و در صورتی که بیمه گذار پرداخت حق بیمه بیشتر را تقبل نکند، قرارداد  فسخ می شود.

۶-   فسخ قرارداد بیمه

بیمه گذار می تواند در هر زمان، درخواست فسخ قرارداد را نماید که در این صورت باید حق بیمه دریافتی از سوی بیمه گر محاسبه شده و مابه التفاوت آن به بیمه گذار بازگردانده شود.

شرایط خصوصی

برای این که بتوان جزئیات بیمه نامه آتش سوزی را دقیق تر بیان نمود باید شرایط خصوصی نیز در نظر گرفته شود. این شرایط برخلاف شرایط عمومی، برای هر بیمه گذار و  بسته به موارد بیمه، متفاوت است.

 

 

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

یازده + پنج =