حق بیمه آتش سوزی چیست

حق بیمه آتش سوزی

متاسفانه این واقعیت که ممکن است هر لحظه دارایی شما در سانحه آتش سوزی در یک چشم به زدن از بین برود غیر قابل انکار است به همین دلیل است که عاقلانه ترین کار برای در امان ماندن از خسارت های مالی احتمالی، استفاده از بیمه آتش سوزی است. با توجه به این که شما چه سرمایه ای را بیمه می کنید، حق بیمه آتش سوزی متفاوت خواهد بود.

بیمه مرکزی برای بیمه آتش سوزی مبلغی را به عنوان حق بیمه پایه در نظر می گیرد. اما شاهد هستید که نرخ بیمه آتش سوزی در شرکت های مختلف بیمه متفاوت است این بدان دلیل است که فاکتورهای متعددی در تعیین حق بیمه آتش سوزی دخیل هستند که عبارتند از:

۱-   تعداد خسارت های تحت پوشش

تمامی بیمه نامه های آتش سوزی گروهی از خسارت های اصلی را مورد حمایت خود قرار می دهند اما تعداد خطرات اضافی در شرکت های بیمه با هم فرق دارد. لذا براساس تعداد خطراتی که به درخواست شما  و با توافق شرکت بیمه در قرارداد ذکر می شود، حق بیمه آتش سوزی تعیین می شود.

۲-   شرایط مندرج در قرارداد بیمه

نوع شرایطی که در بیمه نامه آتش سوزی لحاظ می شود بر روی نرخ نهایی این بیمه تاثیر می گذارد. برای مثال شما می توانید درخواست شرایط جایگزینی را داشته باشید که در این صورت حق بیمه آتش سوزی بیشتر خواهد شد.

۳-   میزان خطر پذیری و ریسک موارد بیمه شده

هر چه قدر که اموال بیمه شده بیشتر در معرض خطر باشند، به دلیل این که احتمال خسارت بیشتر خواهد شد باید حق بیمه بیشتر شود تا بیمه گر بتواند به تعهدات خود عمل نماید.

۴-   ریسک محل قرار گرفتن موارد بیمه شده

با توجه به این که شرایط محیطی بر روی سلامت و ایمنی موارد بیمه شده تاثیر می گذارد لذا هر چه ریسک شرایط محیطی بیشتر باشد، باید حق بیمه آتش سوزی بیشتر شود زیرا احتمال بروز خسارت در چنین شرایطی بیشتر است.

۵-   برخورداری از تخفیف های بیمه آتش سوزی

برای بیمه آتش سوزی تخفیفاتی در نظر گرفته شده است که براساس آن ها حق بیمه آتش سوزی کم خواهد شد. برای مثال شرکت های بیمه به افرادی که در طول اعتبار قرارداد، ایمنی را به حدی بالا برده اند که نیازی به استفاده از بیمه آتش سوزی نبوده است، در زمان تمدید بیمه نامه تخفیفاتی ار ارائه می کند و یا برخی دیگر از شرکت های بیمه گر به آن دسته از بیمه گذارانی که از این شرکت بیمه عمر خریداری کرده اند، تخفیف در حق بیمه آتش سوزی را لحاظ خواهد کرد.

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

18 + یازده =