حقوق مرتهن در بیمه آتش سوزی

حقوق مرتهن در بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی برای تمامی اماکن و فعالیت ها قابل استفاده است. به هر حال این سانحه خسارت های سنگینی را به بار می آورد که جبران آن از طرف مالک و مالکین بسیار سنگین خواهد بود. در چنین مواردی شرکت بیمه گر خسارت های رخ داده را براساس تعهدات مندرج در بیمه نامه جبران خواهد کرد.

اما مسئله ای که غالبا برای مشتریان در زمان خرید بیمه آتش سوزی مطرح می شود این است که ملک آن ها شامل خانه، کارگاه، کارخانه و… در رهن بانک است چرا که در راه اندازی و ساخت این بنا از وام های بانکی استفاده شده است. تا زمانی که این وام به طور کامل پرداخت نشود، بانک هم در این ساختمان سهم دارد. اکنون وضعیت مالکیت مشتری در بیمه آتش سوزی چگونه خواهد بود؟ در چنین مواردی بیمه گر از قانون مرتهن کمک خواهد گرفت.

قانون مرتهن در بیمه آتش سوزی

بیمه گر در فرم خرید بیمه آتش سوزی وضعیت مالکیت ساختمان و محل تحت پوشش بیمه را مشخص می کند تا در زمان پرداخت هزینه خسارت ها، این مبلغ دقیقا به مالک واگذار شود. از نظر شرکت بیمه گر براساس حقوق مرتهن هر کس که از نظر مالی در خرید و ساخت این بنا سهم داشته باشد حتی به اندازه کم، به عنوان مالک شناخته شده و در پرداخت هزینه خسارت ها این فرد نیز باید سهیم باشد.  با توجه به آن چه گفته شد بیمه گذار هنگام خرید بیمه نامه آتش سوزی حتما باید وضعیت دقیق مالکیت ساختمان را ذکر کرده و در صورتی که از وام بانکی استفاده می کند مبلغ وام را به عنوان سهم بانک در این ساختمان قید نماید. حال بعد از وقوع حادثه و در هنگام پرداخت هزینه خسارت ها بیمه گر سهم بانک را نیز جدا به این ارگان پرداخت می کند. لازم به ذکر است که بیمه گر در پرداخت هزینه ابتدا بانک را در اولویت قرار می دهد تا براساس سهمی که در این ساختمان داشته، میزان خسارت وارد به او برآورد و جبران شده و سپس به سراغ خود بیمه گذار خواهد رفت.

این قانون مرتهن در بیمه آتش سوزی تنها برای مالکیت بانک نیست بلکه اگر چند نفر در ساخت این ملک با هم شریک هستند باید نام شرکا و میزان سهمشان در ساخت در داخل بیمه نامه ذکر شده و سپس در پرداخت هزینه اولویت با فردی خواهد بود که سهم بیشتری در ملک دارد.

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

10 − هفت =