دریافت خسارت بیمه آتش سوزی

دریافت خسارت بیمه آتش سوزی

زمانی که آتش سوزی رخ داد باید اقداماتی از طرف بیمه گذار و بیمه گر جهت دریافت خسارت بیمه آتش سوزی صورت گیرد. همان گونه که قبلا بیان کرده ایم بیمه گر تنها خسارت هایی را جبران خواهد کرد که در بیمه نامه قید شده و همچنین مشخص گردد در وقوع این حادثه، عمدی وجود نداشته است. در این مقاله به بررسی وظایف هر کدام از طرفین قرارداد و همچنین مطالب مورد در زمینه دریافت خسارت بیمه آتش سوزی خواهیم پرداخت.

وظایف بیمه گذار در دریافت خسارت بیمه آتش سوزی

به محض این که اموال بیمه شده شما دچار خسارت گردید شما به عنوان بیمه گذار موظف هستید که:

۱-    براساس مدت زمان تعیین شده در قرارداد، خبر حادثه را به بیمه گر اطلاع داده و در همان مدت لیستی از خسارت وارده و اموال دور مانده از خسارت را به شرکت بیمه تحویل دهید.

۲-   توجه داشته باشید که اگر شرکت بیمه گر بداند بخشی از خسارت های وارده به دلیل کوتاهی بیمه گذار بوده است، تعهدی در قبال آن ها نخواهد داشت لذا در زمان آتش سوزی باید کلیه اقدامات لازم جهت پیشگیری از گسترش خسارت را انجام دهید.

۳-   تا زمانی که کارشناس بیمه به محل حادثه اعزام نشده و برآورد خسارت نکرده است نباید صحنه را تغییر دهید.

شرایط دریافت خسارت از بیمه آتش سوزی

۱-   ابتدا از طرف شرکت بیمه گر کارشناس مرتبط به محل خسارت اعزام می شود تا برآورد خسارت نماید. لازم است بدانید که در برآورد خسارت به قیمت واقعی اموال توجه خواهد شد در صورتی که اموال کمتر از قیمت واقعی خود بیمه شده باشد شرکت بیمه گر خسارت ها را تنها براساس مبلغ بیمه شده پرداخت خواهد کرد لذا توجه داشته باشید که در مدت اعتبار قرارداد به محض این که قیمت اموال بیمه شده بیشتر شد باید به شرکت اعلام کرده و الحاقیه را از بیمه گر دریافت نمایید.

۲-   حتما باید گزارش سازمان آتش نشانی و نیروی انتظامی جهت تکمیل پرونده در شرکت بیمه الزامی است. که بیمه گذار باید اصل این دو مدرک را به همراه داشته باشد.

۳-   اگر آتش سوزی در اثر حوادث طبیعی همانند صاعقه، گرمای بیش از حد و.. رخ داده باشد برای دریافت خسارت از بیمه آتش سوزی به اصل گزارش سازمان هواشناسی هم نیاز دارید.

۴-   بلای زمینی همانند زلزله نیز می تواند منجر به آتش سوزی شود که در این حالت نیز به گزارش ژئوفیزیک دارد.

۵-   گاها برخی از حوادث نیاز به ارجاع به مقامات قضایی دارد لذا در چنین شرایطی دریافت خسارت از بیمه آتش سوزی به رای نهایی دادگاه نیاز دارد.

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

6 + 13 =