تعهدات بیمه گذار در بیمه آتش سوزی

تعهدات بیمه گذار در بیمه آتش سوزی

یکی از مواردی در بیمه آتش سوزی باید به آن توجه داشت، تعهدات بیمه گذار در بیمه آتش سوزی است. از زمان عقد قرارداد بیمه گر و بیمه گذار نسبت به هم تعهدات و وظایفی را بر عهده دارند که مجموعه این تعهدات هم به اجرای بهتر بیمه نامه کمک کرده و هم این که منفعت طرفین را به دنبال خواهد داشت. اغلب افراد گمان می کنند که تنها وظیفه بیمه گذار در بیمه آتش سوزی تنها پرداخت حق بیمه است اما در قرارداد بیمه آتش سوزی مواردی تحت عنوان بیمه گذار لحاظ می گردد که هر گونه کوتاهی در انجام آن ها از جانب بیمه گذار باعث می شود که بیمه گر به تعهدات خود عمل نکند.

وظایف بیمه گذار در بیمه آتش سوزی چیست

در تمامی بیمه نامه های آتش سوزی یکسری وظایف اصلی برای بیمه گذار در نظر گرفته می شود که این موارد عبارتند از:

۱-   بیمه گذار باید اصل صداقت و حسن نیت را در ارائه اطلاعات شخصی، اطلاعات مربوط به عوامل بیمه شده، اطلاعات لازم در زمان بروز خسارت و… رعایت کند. در هر زمان از قرارداد که بیمه گر متوجه عدم صحت این اطلاعات گردد می تواند بیمه نامه را فسخ کرده و به تعهدات خود عمل نکند.

۲-   با توجه به این که اکثر شرکت های بیمه گر امکان پرداخت اقساطی حق بیمه را فراهم می کنند تا بیمه گذار مشکل مالی نداشته باشد، لذا بیمه گذار موظف است تمامی اقساط را در اسرع وقت و در زمان تعیین شده پرداخت کند. اگر خسارت زمانی رخ بدهد که بیمه گذار قبلا در پرداخت اقساط خود کوتاهی کرده است بیمه گر این حق را دارد که جبران خسارت را به تاخیر بیاندازد.

۳-   در زمان بروز حادثه آتش سوزی بیمه گذار باید تمامی اقدامات لازم جهت پیشگیری از توسعه خسارت را انجام دهد. اگر بازرس بیمه در زمان بررسی محل حادثه متوجه شود که بخشی از خسارت ناشی از کوتاهی بیمه گذار در مهار کردن آتش بوده است، این مورد را گزارش داده و بیمه گر این بخش از خسارت را جبران نخواهد کرد.

۴-   همچنین بیمه گذار موظف است تمامی مسائل و موارد ایمنی را در حفاظت از عوامل تحت پوشش بیمه آتش سوزی رعایت کند. تنها در این صورت است که بیمه گر در زمان بروز خسارت، هزینه ها را جبران خواهد کرد.

۵-   در صورتی که شرایط عوامل تحت پوشش بیمه آتش سوزی همانند نوع کاربری، محل نگهداری و… تغییر کند با توجه به تاثیر این تغییرات بر ریسک عوامل باید شرایط جدید به بیمه گر اطلاع داده شود.

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

نه + 19 =