استثنائات بیمه آتش سوزی

استثنائات بیمه آتش سوزی

از زمانی که بیمه آتش سوزی به صورت قرارداد رسمی و حقوقی بین بیمه گذار و بیمه گر امضا می شود، هر دو طرف موظف هستند که به تعهدات خود عمل نمایند در غیر این صورت، فسخ قرارداد به صورت قانونی امکان پذیر خواهد بود. هر گونه تخلفی از طرفین می تواند این اجازه را به طرف مقابل بدهد که قرارداد را باطل کند.  البته در برخی از موارد نیازی به ابطال عهدنامه نیست بلکه بیمه گر می تواند مبلغ جبران خسارت را تغییر داده و یا رد کند. برای مثال:

۱-    در صورتی که به بیمه گر ثابت شود در بروز این حادثه، بیمه گذار و یا افراد وابسته به آن صورت گرفته است، بیمه گر این حق را دارد که به دلیل کوتاهی بیمه گذار، خسارت را پرداخت نکند. چون در این صورت به حقوق بیمه گر لطمه می خورد.

۲-   از طرفی اگر تشدید خطر برای عوامل بیمه شده رخ داده ولی بیمه گذار این موضوع را به بیمه گر اطلاع نداده و در نتیجه حق بیمه بیشتر را پرداخت نکرده باشد، بیمه گر تنها خسارت را براساس سرمایه قبلی پرداخت می کند.

مهمترین استثنائات بیمه آتش سوزی

همان گونه که قبلا ذکر کردیم، خطرات تحت پوشش بیمه آتش سوزی به دو دسته خطرات اصلی و تبعی تقسیم بندی می شوند و بیمه گر موظف است که خسارت ناشی از این خسارات را جبران نماید. اما لازم به ذکر است که اگر سانحه آتش سوزی در اثر حوادث زیر بروز نماید، بیمه گر تعهدی برای جبران خسارت نخواهد داشت به جز این که در داخل بیمه نامه به وضوح، در مورد این شرایط صحبت شده باشد:

۱-   آتش سوزی ناشی از جنگ های داخلی و خارجی، آشوب و تظاهرات داخلی

۲-   احتراق اموال در اثر انفجارهای هسته ای

۳-   سانحه سیل، زلزله، آتشفشان، طغیان رودخانه ها و….

لازم به ذکر است که اگر آتش سوزی ناشی از انفجار در ظروف فشار باشد، جبران خسارت وارده به ظروف در حیطه تعهدات بیمه گر نخواهد بود.

مفهوم( MPL (Maximum Possible Loss چیست: اگر در زمان آتش سوزی هیچ کدام از ادوات اطفای حریق عمل نکند به گونه ای که تمام سرمایه بسوزد، در این صورت بیمه گر حداکثر خسارت وارده به سرمایه را به صورت درصدی محاسبه می کند که به آن MPL  می گویند.

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

چهارده − 2 =