بیمه نامه اظهارنامه ای

بیمه نامه اظهارنامه ای

یکی از مسائلی که در زمان خرید بیمه آتش سوزی وجود دارد این است که اموال تحت پوشش بیمه در طول مدت اعتبار بیمه نامه، نوسان دارد. فرض کنیم که شما انبار تولیدات خود را بیمه می کنید و مسلما در طول سال بارها محصول وارد انبار شده و در نتیجه در قرارداد بیمه آتش سوزی، نمی توانید سرمایه بیمه شده را دقیقا تعیین نمایید.  در چنین مواردی باید از بیمه نامه اظهار نامه ای استفاده نمود.

نحوه محاسبه حق بیمه اظهارنامه ای (بیمه شناور)

اگر بیمه گذار بخواهد بیشترین میزان دارایی را اعلام نماید، مسلما باید حق بیمه زیادی پرداخت نماید در صورتی که ممکن است در طول اعتبار بیمه نامه، چنین سرمایه ای را انبار نکنید. از طرفی اگر کمترین میزان سرمایه را نیز اعلام نماید، در این میان بیمه گر ضرر می کند. در بیمه نامه شناور برای محاسبه حق بیمه باید به این صورت عمل نمود که:

۱-   در ابتدا بنا بر توافق طرفین، ۱۰۰ و یا ۷۵ درصد از حق بیمه باید پرداخت شود. این مبلغ ثابت بوده و تحت عنوان مبلغ اولیه در بیمه نامه ذکر می شود.

۲-   حال سپس بیمه گذار باید در پایان هر ماه، لیست تمام اموال خود را به بیمه گذار ارائه نماید تا در صورت اضافه شدن اموال،  حق بیمه جدید به صورت الحاقیه به بیمه نامه اضافه شود.

۳-   در پایان اعتبار بیمه نامه، بیمه گر موظف است حق بیمه های پرداختی توسط بیمه گذار را محاسبه نموده و مابه التفاوت آن را به بیمه گذار بازگرداند.

دو نکته مهم در مورد بیمه نامه اظهارنامه ای

۱-   بیمه گذار موظف است در صورت افزایش موجودی، سریعا موضوع را به بیمه گر اطلاع دهد و در صورتی که کوتاهی نموده و خسارتی رخ بدهد، بیمه گر تعهدی نسبت به اموال بیمه نشده نخواهد داشت.

۲-   در پایان هر ماه، بیمه گذار باید میانگین موجود خود را در اختیار شرکت بیمه قرار دهد.

/ بیمه آتش سوزی

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

5 × دو =